De invloed van Google Assistant op je site

Net zoals Siri en Alexa heeft Google een slimme oplossing gevonden om op basis van je stem zoekopdrachten uit te voeren.

| Blog categorie: Digitale strategie |

Wat is Google assistant?

Wat is Google Assistant?

Net zoals Siri en Alexa heeft Google een slimme oplossing gevonden om op basis van je stem acties uit voeren (Voice Search). Alleen zijn de opties bij Google veel uitgebreider. Je kan bepaalde informatie opvragen en zelfs slimme apparaten in je huis aansturen.

Google Assistent is beschikbaar voor Android en IOS-toestellen of als gesproken zoekopdracht in de webbrowser met de zoekbalk van Google, maar je kan ook een Smart Speaker aanschaffen. Dit is een speaker die je in huis plaatst en jouw vragen beantwoord.

Smart speaker

Hoe kan je Google Assistant gebruiken?

Je kan informatie opvragen zoals het weerbericht, de dichtstbijzijnde bakker en de openingsuren van een bedrijf. Ook telefoneren en het versturen van e-mails, WhatsApp berichten en sms’en kan via de Google Assistent. Wil je een leuk muziekje? Dan kan je ook vragen aan Google om een Spotify playlist af te spelen of een video op YouTube te tonen.

Je kan je volledige dag inplannen met Google
Zet je wekker op, vraag naar de gemiddelde verkeersdrukte, stel herinneringen in, vraag vluchturen op en maak een reservering in je favoriete restaurant. Doordat Bpost, NMBS en KMI hun data hebben vrijgegeven aan Google, ben je in de mogelijkheid om vragen te stellen over het weer, de treinuren en het tracken van jouw bestelling.

Je kan ook enkele vragen stellen zoals:

  • Hey Google, wat is jouw favoriete kleur?
  • Hoeveel is 2+2?
  • Welke voetbalploeg heeft er gewonnen?

Waarom is Google Assistent belangrijk voor jouw bedrijf?

Google breidt steeds verder uit en is beschikbaar in meerdere talen om wereldwijd te kunnen verspreiden. Jouw bedrijf wordt hierdoor opeens heel bereikbaar als een gebruiker iets nodig heeft dat jij aanbiedt. Daarom is het belangrijk om je website te optimaliseren voor voice search. Als iemand vraagt naar een bakker in de buurt, dan wil je uiteraard dat Google jouw bakkerij aanbiedt.

Hoe kan je een website optimaliseren voor voice search?

Voice search is een compleet andere manier om informatie op te zoeken. In plaats van korte woorden, gaat men volledige zinnen gebruiken om te googlen.

1. Beantwoord de vraag
Als jouw website de vraag kan beantwoorden, dan moet jouw site gebruikt worden als antwoord. Bedenk welke vragen je bezoeker zou stellen en zet deze best letterlijk op je website met een bijhorend kort antwoord. Zo kan je bijvoorbeeld titels op jouw website formuleren in vraagvorm of een FAQ-pagina is hier zeer geschikt voor.

2. Maak een opsomming
Gebruik opsommingen al dan niet genummerd. Als iemand raad vraagt, dan wilt men graag een stappenplan horen met wat er te doen staat. Zorg daarom voor een opsomming bij een gebruiksaanwijzing of recept zodat Google deze makkelijk kan voorlezen.

3. Let op snelheid
De snelheid van je site is heel belangrijk. Google Assistant krijgt weinig tijd om een goed antwoord klaar te hebben voor de gebruiker. Maak jouw website dus niet te zwaar zodat Google snel je site kan doorzoeken. Hierdoor vergroot je de kans dat jouw website gebruikt wordt om informatie te verschaffen.

4. Houd je bedrijfsgegevens up-to-date
Mensen vragen vaak naar een adres of de openingsuren. Daarom is het belangrijk dat je de contactgegevens en openingsuren aangeeft bij Google Business en up-to-date houdt. Markeringen of gestructureerde gegevens in je site met extra info over je bedrijf, helpt Google met snel de juiste info te vinden.

5. Zorg voor goede reviews op Google
Zorg ervoor dat je goede reviews krijgt op Google. Als je reviews een gemiddelde score hebben van hoger dan 4, dan wordt jouw bedrijf gekozen boven een ander bedrijf met een lagere score.

6. Laatste en meest belangrijke tip
Alleen de beste positie in Google telt. Google geeft een antwoord terug op basis van het beste zoekresultaat. Lokale SEO-optimalisatie kan je hierbij helpen. Reviews en up-to-date bedrijfsgegevens zorgen samen voor een goede lokale SEO-score.

Hebben we je aandacht?

Deel ons blogartikel

Neem contact op

Voor meer groei en een sterker merk