Waarop letten bij ontwerpen van een logo

Wist je dat vormen en kleuren voor het menselijk brein eenvoudiger om te onthouden zijn dan woorden?

| Blog categorie: Grafisch ontwerp |

logo ontwerp

Logo’s zijn overal

Ze komen overal voor in ons leven, overal waar we naar toe gaan, het is door de jaren ingebakken in onze cultuur. Logo’s beïnvloeden onze beslissing, onze communicatie en ze vertegenwoordigen de waarden van een merk, bedrijf of product.

Waarom is een professioneel logo ontwerp zo belangrijk?

De eerste belangrijke taak van een logo is om je bedrijf te identificeren. Het geeft je bedrijf een ‘gezicht’ dat klanten kunnen herkennen. Die identificatie en herkenning, daar draait het om.

Als grafisch vormgever is het dus van ontzettend groot belang om te begrijpen in welke omgeving het logo te zien zal zijn. Hoe kan een logo ontwerp zich onderscheiden van de rest? Een nieuw logo ontwerp moet bekeken worden als strategische business tool dat toelaat om je bedrijf te identificeren in deze snel veranderende wereld.

Een goed ontworpen logo blijft in het geheugen en helpt klanten om je bedrijf te onthouden.

Door simpelweg naar een logo te kijken maken we een eerste oordeel (of dit nu willen of niet) en krijgen we een bepaalde perceptie over een bedrijf, product of dienst. Daarom is het essentieel dat je logo je bedrijf perfect vertegenwoordigt.

Social media verandert de wereld van het logo ontwerp!

Bijna iedereen heeft een smartphone en maakt gebruik van social media. Het heeft de manier van communiceren en de wijze waarop we inhoud benaderen grondig verandert. Deze wijziging heeft een directe impact op hoe grafische vormgevers starten met een nieuw logo ontwerp.

Social media is een van de snelste, goedkoopste en gemakkelijkste manieren geworden om interactie te krijgen met je doelgroep. Juist om die reden is het vanzelfsprekend de place-to-be waar mensen zich kunnen identificeren met een merk. Dit betekent dat je logo onmiddellijk herkenbaar moet zijn met een grootte van 1cm.

Logo’s ontwerpen voor kleine afmetingen is niets nieuw. Het is doodnormaal om een logo te laten maken dat in alle formaten herkenbaar is, maar voor de komst van social media, was een superkleine afmeting niet zo belangrijk.

Wil je vandaag impact hebben met je logo als identiteit van je bedrijf?

Dan moet het er goed uit zien in een superklein formaat. Af en toe zie je ook dat bedrijven hun logo aanpassen, verfrissen, ‘updaten’ en steeds zal je zien dat het eenvoudiger wordt en herkenbaar blijft in het formaat van social media.

Vraag nu vrijblijvend een offerte aan
Hebben we je aandacht?

Deel ons blogartikel

Neem contact op

Voor meer groei en een sterker merk

This field is for validation purposes and should be left unchanged.