Het Halo-effect en je website

Wat is het en hoe werkt het?

| Blog categorie: Digitale strategie |

Onbewust neemt ons brein gans de dag door kleine beslissingen. Het beïnvloeden van deze beslissingen om jouw product beter in beeld te brengen noemen we neuro-marketing.

Neuro-marketing toegepast op webdesign komt meer voor dan je denkt, en zeker bij online shops.

In dit blogartikel deel ik hoe je met neuro-marketing meer uit je website kan halen door gebruik te maken van het HALO-effect.

Halo effect zoom meeting

Stel je voor…

Je neemt een nieuw teamlid aan en je bent uitgekomen op 2 potentiële kandidaten.
Beide kandidaten hebben een impressionant cv.
Je nodigt beide potentiële kandidaten uit voor een Zoom interview.

Het eerste interview is veelbelovend.

Kandidaat 1 is goed besproken, geeft goede antwoorden op je vragen en heeft een goed gevoel voor humor. Naast het feit van zijn goede capaciteiten, ziet de kandidaat er ook goed uit. Netjes gekleed en zijn appartement in de achtergrond komt precies uit een interieurmagazine. Hij maakt een geweldige eerste indruk.

Nu ga je over naar de videocall met kandidaat 2.

Hij is ook goed besproken en beantwoord je vragen met precisie. Na enkele minuten is het duidelijk dat kandidaat 2 meer ervaring heeft dan kandidaat 1. Hij kent de markt en heeft reeds enkele van je partners in zijn netwerk.

Gebaseerd op de ervaring is kandidaat 2 een betere kandidaat voor de open positie. Dat gezegd zijnde, presenteerde hij zich minder goed als kandidaat 1. Zijn hemd was gekreukt, zijn bureau in de achtergrond was een zootje en hij had de laatste afspraak met de kapper gemist.

Je verlaat het tweede interview met een zeer raar gevoel.
Kandidaat 2 heeft de competenties die je nodigt hebt, maar kandidaat 1 spreekt je meer aan.

Wat doe je? Dit noemen we het Halo-effect.
Waarom de indruk van een persoon of bedrijf ons beïnvloedt hoe we voelen over zijn karakter en mogelijkheden.

Laten we even verder kijken

Het Halo-effect is een cognitieve vooringenomenheid die onze perceptie (ver)vormt op basis van concrete informatie.

Een voorbeeld van het Halo-effect is de ‘stereotype aantrekkelijkheid’. Wat verwijst naar onze neiging om positieve eigenschappen toe te kennen aan fysiek aantrekkelijke mensen. Mensen hebben de neiging om aantrekkelijke personen te beschouwen als intelligenter, een betere mentale gezondheid te hebben en zelfs een hogere moraal te hebben.

Deze cognitieve beoordelingsfout komt ten goede aan mensen die stereotiep aantrekkelijk zijn.

Het Halo-effect gaat niet enkel over je voorkomen, het gaat ook over positieve associaties. In een studie is aangetoond dat mensen op straat sneller akkoord gaan om een enquête in te vullen wanneer de vraag komt van iemand die duidelijk een merktrui draagt. De associatie met een vertrouwd merk creëert een positief Halo-effect.

Maar ook het tegenovergestelde is waar.
Het negatieve Halo-effect bestaat ook. Het is gekend als het ‘Horn-effect’.

We beoordelen een persoon snel op negatieve karakteristieken. Indien een sollicitant onverzorgd en slecht gekleed voorkomt, maken we de associatie dat zijn werk ook niet georganiseerd en slordig zal zijn.

Kijken in het hoofd van je klant

Een eerste indruk speelt een grote rol in de algemene perceptie van mensen of bedrijven.

Indien de potentiële klant 1 aspect van je product of bedrijf goed vindt, zoals een knappe website of een mooie verpakking, dan is men meer geneigd om een positief vooroordeel te hebben op alle andere aspecten van je product/bedrijf.

Hoe kan jij met je website hier voordeel uit halen?

  • Maak een geweldige eerste indruk.

Je kopers vellen een positief of negatief oordeel in minder dan een seconde wanneer ze op je website komen. Een knap design en hoge gebruiksvriendelijkheid zal jouw kansen serieus doen stijgen.

  • Toon positieve associaties.

Indien je reeds gewerkt hebt voor klanten die je kopers reeds kennen, spreek er over. Dit wekt vertrouwen, ‘social proof’ en kan een positief Halo-effect creëren. Je kan dit doen door de logo’s van gekende klanten op je website te tonen.

  • Presentatie doet er écht toe.

Investeringen in je ontwerp en visuele branding zullen op lange termijn vruchten afwerpen.

Halo effect potentiële klanten

Samenvatting

Het Halo-effect zorgt er voor dat je potentiële kopers een oordeel maken op basis van hoe je jouw business presenteert.

Een knap ontwerp en knappe foto’s kan het signaal creëren dat je betrouwbaar bent.

Een positieve eerste indruk zal de perceptie van je volledige business bepalen. Het is het waard om hier een stapje verder in te gaan.

Bron: Katelyn Bourgoin

Interesse in een samenwerking?

Over IC Solutions

IC Solutions is een webdesign bureau sinds 2008. Wij gaan voor kwalitatief en betaalbaar webdesign voor kleine en grote bedrijven.

Contacteer ons voor een offerte website.

Hebben we je aandacht?

Deel ons blogartikel

Neem contact op

Voor meer groei en een sterker merk

This field is for validation purposes and should be left unchanged.